marți, 15 noiembrie 2011

Postul Craciunului

Dar oare ce este postul? Ei bine, postul este în primul rând abtinerea de la a face păcate si de la mâncare “de dulce”. Este un exercitiu de înfrânare a poftelor trupului si totodată de întărire a vointei.

Postul are 2 fete: postul sufletesc(spiritual) si postul trupesc(de mâncare).

Postul sufletesc este abtinerea de la gânduri, vorbe si fapte rele. Pe cât posibil, în această perioadă trebuie să inlocuim obisnuintele noastre cele rele cu unele bune si plăcute lui Dumnezeu cum ar fi rugăciunea, mersul la biserică si faptele de într-ajutorare a semenilor nostri aflati în nevoi.

Postul trupesc înseamnă abtinerea de la mâncarea asa-zisă “de dulce” adică: lapte, ouă, carne, peste si derivate ale acestora, si nu în ultimul rând alcoolul. Această abtinere ajută la scoaterea din trupul nostru a toxinelor, eliberându-l de lene si patimi. Evident, pentru a avea efect, trebuie să fie însotit de postul sufletesc.

Mărturisirea de Credintă a Bisericii Ortodoxe spune: “Postul este înfrânarea de toate mâncărurile de dulce, sau, la caz de boală numai de unele, de asemenea si de băuturi si de toate cele lumesti si de toate poftele cele rele, pentru ca să poată crestinul să îsi facă rugăciunea lui mai cu înlesnire si să îi fie milostiv Dumnezeu. Încă si pentru a ucide poftele trupului si a primi harul lui Dumnezeu”.

Trebuie să stim că postul a fost pus pentru a ne ajuta, si nu pentru a ne îmbolnăvi. Din această cauză, Biserica tine cont atât de vârsta cât si de starea sănătătii celor care vor să postească. Pentru unii ca acestia, există dezlegarea, adică îngăduinta de a scurta perioada de post dar si de a mânca unele mâncăruri de dulce. Toate acestea,însă, trebuie stabilite împreună cu preotul duhovnic.

Dacă pentru postul trupesc există unele exceptii, pentru cel sufletesc nu există. Dacă ar lipsi postul sufletesc, atunci acesta nu s-ar mai numi post ci regim.

Postul este de mai multe feluri:

1. postul negru(ajunare) - nu se mănâncă si bea nimic cel putin o zi

2. postul aspru- este ajunarea propriu-zisă- nu se mănâncă si bea până la asfintitul soarelui, iar atunci se consumă doar hrană usctă.

3. postul obisnuit

4. postul usor(dezlegarea)- atunci când e voie să se mănânce unele mâncăruri de dulce: peste, vin etc.

Pentru cele mentionate mai sus m-am documentat pe Google.Pana anul acesta nu am mai tinut post de cand era copil, si atunci tineam pentru ca eram obligat de bunica mea.Incepand de anul acesta am inceput sa mananc miercurile si vinerile cu post, dar si in primele / ultimele saptamani din Posturile mari de peste an.Nu am reusit sa tin niciodata un post intreg din toate punctele de vedere, cu toate ca mi-as dori, cred ca este greu doar primul,pentru a reusi cred ca ai nevoie de vointa si putina credinta ( nu exagerata ).Credinta pentru tine nu pentru a te ascunde in spatele ei pentru a reusi in ceva sa o folosesti ca o strategie.

Am intalnit mai multe persoane care sunt prea exagerate, vorbesc numai in citate, se contrazic cu alti oameni, cu preotii sau calugarii sau ii judeca pe acestia din urma.Am mai intalnit si alta categorie de "credinciosi" aceia pe care daca ii bagi in seama nu mai scapi de ei si tot timpul iti dau sfaturi si carti de citit.La Frasinei am intalnit alta categorie credinciosul cersetor, sunt cativa care merg acolo in fiecare Duminica stau la slujba si apoi cersesc.Dar cine sunt eu sa-i judec pe ei, fiecare are damblaua lui, numai ca in toate cazurile astfel de oameni te deranjeaza, iti strica linistea.

Pentru Postul Craciunului mi-am facut de aceasta data provizii, am cumparat de la tara 10 kilograme de fasole, este de anul acesta, cunosc marfa.Zacusca am pregatit-o la tara cu vinete si ardei capia, cartofi gasesti pe toate drumurile.In rest mai vad eu ce gasesc de post: peste cand este Dezlegare,pateu vegetal , rosii, ceapa, fructe, dulceata, halva si altele,.La serviciu mi-am facut provizii de eugenii si pufuleti :)))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu